PRAVIDLA: Sada her Nákupní seznam pro rozvoj finanční gramotnosti
Nakupujte a učte se finanční gramotnosti, aniž byste se museli potloukat po obchodech a skutečně utrácet. Rozvíjí paměť, znalost a finanční gramotnost. Učí děti přemýšlet o nákupech rozumně a utrácet peníze s rozvahou.
Sada obsahuje komponenty ke třem dětským hrám na obchod, ale dává prostor i pro vaši fantazii. Návod jsme pro vás přeložili a upravili tak, aby dával dobrý smysl a hraní děti rozvíjelo. Obsahuje: 2 nákupní košíky a 2 nákupní vozíky, 32 žetonů zboží, 4 obchůdky, 4 nákupní seznamy, 4 ceníky, 38 mincí.
Aktivita: Poznávej zboží
U nejmenších dětí můžete díly ze hry využít k poznávání a třízení věcí podle zadaných vlastností.
Potřebujete: 4 obchůdky a 32 žetonů zboží
Každý hráč si vybere jeden obchůdek, žetony se položí lícem nahoru doprostřed stolu. Hráči hledají správné zboží do svého obchůdku. Nezapomeňte si zboží postupně s dětmi pojmenovat. Tuto aktivitu můžete hrát i na rychlost nebo jako schovku po bytě.
Hra 1: Bingo
Potřebujete: 4 obchůdky a 32 žetonů zboží
Příprava hry: Výše popsanou aktivitu můžete rozšířit o pravidla hry bingo. Každý hráč si vybere obchůdek a umístí ho před sebe. Doprostřed stolu položte všechny žetony zboží lícem dolů.
Pravidla hry: První hráč otočí žeton a pojmenuje ho. Přihlásí se o něj ten, který jej potřebuje do svého obchůdku. Tento hráč pak otáčí další žeton.
Konec hry: Vítězí hráč, který svůj obchůdek zaplní jako první.
Hra 2: Nákupní seznam
Potřebujete: 2 nákupní košíky a 2 nákupní vozíky, 32 žetonů zboží, 4 obchůdky, 4 nákupní seznamy, 4 ceníky, 38 mincí
Příprava hry:
- Každý hráč si vybere nákupní seznam a nákupní košík/vozík odpovídající barvy. Potom vezměte náhodný ceník a přidejte ho k nákupnímu seznamu.
- Každý hráč dostane mince v celkové hodnotě 30$ jako platidlo: 2x 10$, 1x 5$, 1x 2$ a 3x 1$, ze zbývajících mincí utvořte zásobu.
- Rozřaďte 32 žetonů zboží do 4 obchůdků podle jejich typů, zamíchejte zvlášť žetony z každého obchůdků a umístěte je náhodně lícem dolů do těchto obchůdků.
- Hru začíná nejmladší hráč, poté pokračuje hráč po směru hodinových ručiček.
Pravidla hry:
- Otočení žetonu zboží: Hráč na tahu otočí jeden žeton zboží a ukáže jej všem hráčům.
- Nákup žetonů: Pokud zboží na otočeném žetonu zboží najde hráč na tahu na svém nákupním seznamu, umístí tento žeton do svého nákupního košíku/vozíku a zaplatí jeho cenu. Pokud toto zboží nemá na svém nákupním seznamu, žeton znovu otočí lícem dolů. Hráči si mohou zapamatovat umístění žetonu, mohlo by se jim to hodit. Poté pokračuje další hráč.
Konec hry: Vítězem je hráč, který jako první nakoupí všechno zboží ze svého nákupního seznamu.
Hra 3: Obchodní dům
Potřebujete: 2 nákupní košíky a 2 nákupní vozíky, 32 žetonů zboží, 4 obchůdky, 4 nákupní seznamy, 4 ceníky, 38 mincí
Příprava hry:
- Jeden z hráčů je obchodník a zbylí jsou zákazníci (max. 4).
- Každý zákazník si vybere nákupní seznam a nákupní košík/vozík odpovídající barvy. Potom si vezme náhodný ceník a přidá ho ke svému nákupnímu seznamu.
- Každý hráč dostane mince v celkové hodnotě 30$ jako platidlo: 2x 10$, 1x 5$, 1x 2$ a 3x 1$. Zbývající mince patří obchodníkovi.
- Obchodník zařadí 32 žetonů zboží do všech obchůdků podle jejich typu a umístí je lícem nahoru jako nabídku.
- Hru začíná nejmladší hráč, poté pokračuje hráč po směru hodinových ručiček.
Pravidla hry:
- Hráč na tahu si vybere jeden z obchůdků, kam se vydá nakoupit.
- Spočítejte cenu: Hráč sečte cenu veškerého zboží ze svého nákupního seznamu, které může zakoupit ve vybraném obchůdku. Mince v celkové hodnotě vybraného zboží předá obchodníkovi, a pokud potřebuje vrátit, řekne obchodníkovi kolik.
- Obchodník zkontroluje cenu zboží na nákupním seznamu a porovná ji s mincemi, které obdržel (započítá i případný požadavek na vrácení peněz). Pokud je cena správná, obchod se zdaří a proběhne výměna zboží a mincí. V opačném případě zákazník dostane své mince zpátky a jeho tah končí.
Př. „Kupuji si jahody, hrušky a pomeranče v celkové hodnotě 15$. Dávám ti 20 $ a chci vrátit 5 $.“ – Tento obchod proběhl správně, obchodník přijme mince a vrátí požadovanou hodnotu a vydá koupené zboží.
- Ať už se obchod zdaří či nikoliv, pokračuje další hráč po směru hodinových ručiček.
Konec hry: Vítězem je první hráč, který nakoupí všechny předměty na svém nákupním seznamu.